Nyheter
#Internasjonal regatta
Marius Thime med bronsemedaljen. Fotograf: Sigurd Gullerud

Coupe de la Jeunesse 2021

Norges Roforbund har endelig blitt medlem av juniorregattaen Coupe de la Jeunesse. Det er 15 medlemsland, og regattaen arrangeres alltid en uke før junior VM, og det går på rundgang hvem som arrangerer. Marius fra Bergens Roklubb har skrevet reisebrev.

5. august samlet vi oss på gardemoen for å dra turen ned til østerrike for å representere Norge internasjonalt og for å forhåpentligvis hente tilbake noen utrolig kule medaljer. Jeg skulle ro i båtklassen 2- sammen med Johan Fredrik Grieg som vi har øvd mye i sammen denne sesongen både hjemme i bergen og på treningsleir på Årungen.

Flyturen gikk uten problemer og vi havnet i flyplassen i Frankfurt før vi tok et fly videre til Wien. Derfra tok vi taxi til Linz med taxisjåfører som kjørte langt over fartsgrensen på motorveien mens vi spilte kort i baksetet. Meg og Johan Fredrik bodde i 10. etasje på et hotell hvor vi hadde en flott utsikt over utkanten av byen Linz.

Fredagen hadde vi to korte treningsøkter på vannet for å bli kjent med banen og for å teste utstyret. Kl 17:00 var det reserveløp og åpningsseremoni for regattaen. Der stilte Truls Oskar Hansen og gjorde et flott løp. Etter det dro vi tilbake til hotellet, spiste god middag og la oss i sengen anspent for dagene som skulle komme.

Løpene begynte tidlig for meg og Johan Fredrik begge dagene. Forsøket vårt på lørdagen begynte 09:15 så vi måtte opp i rundt 07:00 for å være der i tide til løpet. Vi fikk varmet godt opp og kom på tredjeplass i første heatet som gjorde at vi ble med videre til A-finalen som gikk 14:45. I A-finalen kom vi på 5. plass, men vi hadde et bra løp så vi kunne ikke være misfornøyd. På lørdagen gjennomførte Marius Thime et knallbra løp som ga han en bronsemedalje.

Søndagen begynte vi enda tidligere. Da sto vi opp 06:00 fordi løpet vårt begynte 8:40. Vi kom ut kanonbra i ledelsen, men de andre båtene gikk alle opp et hakk de siste 500 meterne og vi kom på 4. plass i heatet som gjorde at vi kom til B-finalen.

Vi gjorde nok et bra løp og vant i b-finalen så vi er godt fornøyd med innsatsen vår.

Jeg tror hele troppen kan si seg enig at det har vært mye nerver, følelser og glede gjennom turen og jeg tror alle har storkost seg. Vi har lært mye om hvordan det er å være på en internasjonal regatta, så det er mye vi skal ta med oss videre framover mot de neste konkurransene som kommer.