Nyheter
Bilde lånt fra WorldRowing
Bilde lånt fra WorldRowing

Leserbrev fra EM i coastal roing (Oslo Roklubb)

Dette er et leserbrev fra roere fra Oslo Roklubb som rodde EM i coastal roing (klubbversjonen). Sagar Sen og Andreas Stabell Krohg bestemte seg for å delta i konkurransen i juni 2022. Begge deltok i World Rowing Coastal Championships 2017 i Thonon-les-Bains hvor de vant B-finalen i firer sammen med Bjørn Jostein Singstad, Tor Aamod Wigum og cox Helga Maria Løvenskiold Kveseth. I år bestemte vi oss for å fornye partnerskapet vårt i en coastal dobbel som ofte tiltrekker seg flest deltakere. Som forberedelse til ERCC trente vi ca. tre ganger i uken sammen, i tillegg til minst tre individuelle økter. Vi deltok i flere lokale langløp som Ramberg 8ern (10 km), Ulvøya rundt (15 km), og Norgesmesterskapet i kystroing (5 km) i Moss. I tillegg var vi også med på Norwegian Beach Sprint i dobbel. Konkurransene var gode springbrett for ERCC.

Andreas bakgrunn i marinen og orienteringen har vært medvirkende til navigasjonskunnskap og situasjonsforståelse under alle disse løpene. Sagar tok inn bruken av metronom-appen (Soundbrenner) for å øke synkroniseringen mellom våre rotak og timing i alle deler av rotaket.. Metronomen er en enhet som kan stille inn forskjellige rytmer og lyder ved forskjellige frekvenser og intervaller for å hjelpe musikere med å opptre samtidig. Vi brukte den samme ideen for å time skværing og catch for å bli mer effektive i slagene våre. Det var også veldig nyttig å bruke en GPS for å se hvordan hastigheten vår varierte i forskjellige forhold med vind, bølger og strøm. Å gjøre skarpe og presise svinger rundt bøyer er en kritisk ferdighet i kystroing da det er mange svinger både på stroke-og baugsiden som skal gjøres i løpet av en konkurranse. Det kan være mange båter som ror svært tett, så en må gjøre dette uten å krasje inn i andre båter som kjemper om å ta ledelsen og også uten å ta en veldig stor sving. Vi brukte tre bøyer (som vi kalte Bermudatriangelet) på Lysakerfjorden for å øve på disse svingene. Svingteknikken vi har øvet inn har kallenavnet “slingshot turn”.Teknikken går ut på å endre retning raskt uten å miste for mye fart. Vi teller ned mens vi nærmer oss bøyen, så holder vi åren på bøyesiden i vannet for å endre båtens retning, deretter ror vi noen tak med ytre åre i fremre posisjon for å svinge raskt med en kort radius. For å oppnå presise svinger er det viktig å ha innøvde kommandoer og bruke dem til rett tid for en synkronisert og jevn sving.

 

Vi fløy til Barcelona tirsdag 25. oktober 2022 og tok toget på tvers av Spania for å ankomme SanSebastian to dager før herrenes dobbel heat. I kategorien herrer double (CCM2x)var det 25 påmeldte båter, som innebar to innledende heat på 13 og 12 båter.Bare 9 båter i hvert heat ville gå videre til A-finalen. Det ble ingen B-finale i denne konkurransen. Vi ble plassert i heat 1 av juryen med 13 båter med start kl. 9.30 torsdag 27. oktober. Om morgenen var tidevannet på vei ut av bukten, vinden blåste 12 m/s fra sør med vindkast opp til 17 m/s, men på grunn av  vindretningen var det ikke så store bølger i bukten kalt La Concha. Startlinjen markeres med to store gule bøyer i hver ende hvor hvert heat har fellesstart. Det telles ned fra 3 minutter og det er lov å starte å ro før startsignalet gis, så lenge ikke noe av båten krysser startlinjen før startsignalet. Det er en tidsstraff på 2 minutter hvis et lag krysser startlinjen før løpet starter. Vi plasserte oss tett inntil bøyen nær kysten for å ha minst mulig motvind og motstrøm på vei til første bøye. Roerne var likt fordelt langs startlinjen og et ungt irsk lag ved siden av oss utførte en flygende start noen sekunder før resten av feltet. De bremset imidlertid nedetter noen tak og ble tatt igjen av resten av feltet. Vi befant oss rett bak dem og de hindret kursen vår. Selv om vi prøvde å bremse ned, hadde vi allerede innhentet dem. De slo åren sin inn i baugen vår, noe som resulterte i at åren deres knakk. Da stoppet de helt å ro og siden de fortsatt var foran oss ble vi nødt til å stoppe opp og ro rundt dem og starte på nytt for å ta igjen resten.Da vi nærmet oss den første bøyen var feltet relativt kompakt og det var lite plass å navigere og høy risiko for kollisjoner når alle ville være de første rundt bøyen. Men på grunn av kollisjonen var vi bak og hadde ingen forstyrrelser ved den første bøyen. Etter å ha passert den første bøyen fant vi en god rytme rundt 30-32 spm og satte i gang et push for å ta igjen en tysk båt. Innhentingen var vellykket før vi nådde neste bøye. På vei til den andre bøyen la vi merke til at Sverige hadde en forstyrrelse av et spansk mannskap og måtte droppe løpet på grunn av en brukket åre. Vi var fortsatt ikke i en kvalifiseringsposisjon, men holdt tempoet for å nå 4. og 5. bøye da vi observerte at det franske (FRA03) og det nederlandske (NED01) mannskapet var rett foran oss og kjempet om å komme først til neste bøye. Franskmennene og nederlenderne hadde så en kollisjon som bremset dem opp akkurat nok til at vi fikk rodd forbi i løpet av de sekundene det tok dem før de var oppe i fart igjen. Fra 6. til 7. bøye hadde vi sterk motvind og røft vann som vi taklet godt men det franske mannskapet klarte likevel å presse seg forbi oss igjen.Fra det punktet hadde vi en konstant kamp med det franske mannskapet som prøvde å få mest mulig ut av hver bøye vi rundet. Vi nærmet oss stranden på 9. plass og Andreas løp opp til målstreken i håp om å løpe forbi franskmennene. Vi klarte ikke å ta igjen franskmennene, men kom inn til 9. plass, som var akkurat nok til å sikre oss en billett til A-finalen!

  

Totalt 18 lag kvalifiserte seg fra begge heatene med kjente navn innen roing som EduardoGabriel Linares Luiz (verdensmester), Igor Boraska (bronse i Sydney 2000),Charles Cousins ​​(britisk olympier), Luke Keaney (profesjonell gælisk fotballspiller som har konvertert til kystroing), Pierrick Ledard (medaljer veddet franske mesterskapet og verdensmesterskapet), og mange flere. Det var en stor ære for Andreas og Sagar å være i et slikt selskap. A-finalen skulle etter planen starte kl. 10:10 fredag den 28. oktober 2022. Været var roligere og noe kjøligere denne morgenen, men banen for finalen ble utvidet fra 4 til 6kilometer. For dette ble to bøyer flyttet ut av bukten og ut i det åpneAtlanterhavet, hvor roerne måtte bekjempe dønningene som hadde bygget seg opp fra de foregående dagene med vind. Jurysjefen nevnte at de som har sett baskiske traineras-løp burde vite hva det vil si å ro i bukta kontra utenfor bukta. Å komme til A-finalen var allerede en stor prestasjon for oss, ettersomOslo Roklubb aldri har nådd så langt i internasjonale kystroingkonkurranser tidligere. Vi ønsket å ha et rent, trygt og ærlig løp, uten skader eller kollisjoner. Derfor plasserte vi oss igjen tett inntil bøyen mot land. Resten av feltet foretrakk imidlertid å ro nærmere bøyen vekk fra land for å få innerlinja til den første bøyen. Denne gangen hadde vi en ren start uten kollisjon og var nær feltet, men kom igjen sist til første bøye. Vi holdt oss i nærheten av feltet, men allerede fra start brøt 4 båter vekk fra hovedfeltet og økte ledelsen gjennom resten av løpet med en gjennomsnittsfart på mer enn 14,5km/t. Ved den tredje bøyen gikk Monaco-dobbelen (MON01) rundt feil side av bøyen og måtte stoppe for å rygge tilbake og passere på riktig side. Vi klarteå unngå kollisjon med Monaco og rodde forbi dem. Mellom bøye 4 og 5 sto en spansk dobbel (ESP04) stille med en hånd i været som vinket, men da vi skulle forbi dem begynte de plutselig å ro igjen med en hastighet vi ikke kunne matche. På dette tidspunktet passerte vi det franske mannskapet (FRA03) som hadde vært raskere enn oss i heatene, men denne gangen klarte vi å vise oss fra en sterkere side.

 

Da vi skulle rundt bøye 6 var vi like bak et irsk mannskap. Med en god rytme klarte vi å komme opp på siden deres, og til tross for krevende bølger fra en dommerbåt klarte vi å ro forbi dem rett før neste bøye. Sagar hadde kjøpt en NK-speedcoach dagen før, og den hjalp enormt med sanntids-tilbakemeldinger på 500m-split til tross for varierende forhold på vannet. Fra dette tidspunktet måtte vi kjempe med det irske mannskapet som var hakk i hæl helt til siste slutt. Vi satte opp takt og tempo da vi nærmet oss stranden. Andreas hoppet ut av båten da vi ankom stranden for å løpe de siste 50 meterne til mållinjen oppe på stranden. Sagar måtte rope på irene for å unngå kollisjon da de hadde kurs rett mot båten vår på stranden, og heldigvis ble verken utstyr eller mennesker skadet. Vi hadde ikke sett det italienske mannskapet (ITA01) siden starten. Men akkurat da Andreas krysset målstreken så han et italiensk besetningsmedlem løpe inn rett bak seg.Tilsynelatende fikk to mannskaper, ett fra Italia og ett fra Spania 2 minutt straff for hindring og måtte sone i en utvisningsboks. Heldigvis for oss, til tross for vårt beskjedne gjennomsnitt på 13 km/t, endte vi totalt på 13. plass i Europa med 5 mannskaper bak oss. Mens Tyskland (GER01) stroket av verdensmester Eduardo Linares hadde vært foran gjennom hele løpet med en imponerende hastighet på over 14,5 km/t, fikk de dessverre 2 minutters straff for en tjuvstart som tok dem ned til 6. plass og overlot seieren til Spansk mannskap (ESP01) på Emilio Fernandez (spansk landslagsroer med flere verdenscupmedaljer) og Carlos Gomez. Frankrike (FRA01 og FRA02) fikk henholdsvis andre og tredje plass. Vi må øke båthastigheten for å nå topp 10, men samtidig lærte vi at hastighet ikke er den eneste faktoren som betyr noe.Korrekt navigasjon, god selvinnsikt for riktig bruk av egne krefter og hvordan bevege seg i forhold til andre båter i feltet betyr mye for et vellykket løp.Andreas gjorde en kjempejobb med redusere risikoen i svinger ved å ha høypresisjon på svingene, holde litt avstand til andre båter i svingene og heller ro forbi på lengre strekninger for å unngå kollisjoner og straffer.

 

Alt i alt var det en stor opplevelse for Andreas og Sagar fra Oslo Roklubb da klubben nettopp kjøpte sine første kystbåter (en dobbel og en singel) i år fra Rubenetti. Vi gleder oss til å trene og delta igjen neste år i double, mixed double, quad, og mixedquad med eminente roere fra Oslo Roklubb. Vi har også en god referanse for hvor raske vi må være for å klatre opp stigen i kystroing. Som alltid er vi veldig glade for å dele våre erfaringer med andre roere i Norge som ønsker å konkurrere i den fascinerende disiplinen kystroing. Til slutt vil vi rette en stor takke for den overveldende støtten fra medlemmer av Oslo Roklubb. De fulgte oss på livestream til tross for at de var på jobb og vi hadde overraskende velkomstkommitte på flyplassen hvor Michael og Nina møtte oss med norske flagg.

Hilsen Andreas og Sagar.